13.5.09

Ülekäigurajal

Ületasin töölt koju sõites suure ummiku ajal Haabersti ringi ülekäiguraja ratta seljas, mitte käekõrval, nagu eeskiri nõuab. Just seetõttu, et hoog oli sees ning nägin peatuvaid autosid ja et nad minu pärast passima ei peaks, siis mõtlesin, et sõidan kiirelt üle. Üks autojuht pidurdas järsult, tegi akna lahti ja karjus:"Kui sa ratta seljas oled, ei ole ma kohustatud sulle teed andma!"
Noh, muidugi, eks seaduse järgi see ilmselt nii ongi, aga mul tekkis pärast mõte, et kui midagi peaks juhtuma minuga ülekäigurajal juhul kui olen ratta seljas, mitte ei kõnni, kas siis õnnetuse puhul olen ma ise süüdi, kuna ma polnud jalakäija? Kas autojuht peab seaduse järgi teed andma ainult jalakäijale, mitte ratturile rattal?

7 comments:

  1. Sedapuhku autojuhil õigus. Seadusepügalale viitavat linki hetkel ei leia, aga õnnetuse korral tuleb lisaks rendirattale ka auto iluvõre taastamine kinni maksta. Ise üritanud ülekäiguradadel ikka rattalt maha tulla, aga ega meist keegi pole pühak. Eks ole ka ise selle vastu patustatud, aga õnneks siiani pole midagi hullu juhtunud.

    Lugupidamisega,
    nr.47

    ReplyDelete
  2. Kui nüüd filosoofiliseks minna, siis liikluseeskirjast kõrgemal seisab põhiseadus, mis ütleb, et igalühel on õigus elule ja keegi ei tohi meelevaldselt teiselt elu võtta (loe - keegi ei tohi sulle otsa sõita, isegi, kui sina liikluseeskirja rikud). Aga eks see seadus ongi pigem ju ratturi kaitseks, mõni uljaspea veereks sebrale nii kiirelt, et autojuht ei märkaks ega jõuaks pidurdada.

    Usun, et viisakat liikluskultuuri silmas pidades tuleks neist reeglitest siiski kinni pidada. Kui eeldame, et autojuht laseb ülekäigu juures jalakäija üle, ei pritsi loigust läbi sõites mööduvaid jalakäijaid märjaks, vahetab ratturi lähenedes kaugtuled lähitulede vastu, siis peaksime ka ise ratturina pisiasjadest kinni pidama.

    Pealegi, noored teevad tänavapildis nähtu põhjal omad järeldused - rattakangelased peaksid siinkohal olema kõigile võimalikult positiivseks eeskujuks igal võimalikul moel :)

    ReplyDelete
  3. Natuke mind nagu "häirib" see reegel :) Täpsustuseks, olen ise palju nii autoroolis kui rattaseljas...

    Põhipoint on ju selles, et rattur ei tuiskaks sebrale, autojuhid ei oska arvestada, et keegi 30km/h ülekäigurajal risti üle sõidutee tuhiseb. Selge. aga, nt talvel sõites, veered rattateedpidi ülekäigurajani, seisad kohapeal minuti jalga maha panemata (suudan :), ootad et auto peatuks... ning siis venid rattaseljas üle sebra. No ei pea otseselt käekõrval lükkama ju? Eriti rattakingades olles jne...

    Loodan, et paduautojuhid nüüd seda lugema ei satu :) Sest SEE REEGEL, et ratturil peab ratas käekõrval olema, seda nad teavad väga täpselt! :)

    Kokkuvõtvalt, reeglid on täitmiseks loomulikult, ei vaidle vastu. Nii ka nagu ei saa, et tahan olen rattur, tahan auto, tahan jalakäija :)

    Kõik taandub lõpuks ikkagi suhtumisele, austusele, tolerantsusele.

    ReplyDelete
  4. liikluseeskirjades on jalgratas ära toodud eraldi vist ainult seal kus öeldakse, et rattatee olemasolul peab rattur sõitma sellel. muus osas võrdsustatakse jalgratas sõidukiga mitte jalakäiaga, st teoreetiliselt ei ole vahet kas üle ülekäiguraja ületab teed oma sõidukiga sõites jalgratas või auto ;)

    ReplyDelete
  5. > tahan olen rattur, tahan auto, tahan jalakäija

    nii ei saa, aga ma ei näe reaalses elus ka varianti, et ma suudaks oma tööle-koju tee läbida puhtalt 1 rollis. kahjuks tuleb teel korduvalt lõhestuda ja muutuda autost jalakäiaks ja vastupidi. näiteks kõik vasakpöörded lähevad kohe sinna katlasse, et olen küll auto, aga siis üle tee minekuks olen jalakäija, siis püüan õigele poole teed sattuda ja jälle autoks hakata.

    ReplyDelete
  6. teoreetiliselt on kõik korras kui Sa jalakäijate tsoonis ratast käekõrval lükkad :)

    ps: kõige "mõnusam" maiuspala tallinnas, mida mina tean, on ratturile vasakpöörde tegemine ja eriti pöördeks ümberreastumine narva maanteelt liivalaia tänavale - nii mõnigi bussijuht mu kõrval on foori taga teises reas seistes (mina ootan kolmandas pöördeks rohelist tuld) akna lahti teinud ja kõik südamelt ära ütlenud, mida ta jalgratturitest üleüldse ja minusugustest eriti, arvab. ma ei tea kas selline manööver on seal keelatud või ei, aga kui ma piisava kaarega kurvi võtan - mida ma trammitee tõttu niikuinii tegema pean - ja piisavalt vara ning raja servast stardin, ei takista ma seal kedagi.

    ReplyDelete
  7. "Ei ole kohustatud teed andma" ei ole ju sama, et "võib sinust üle sõita".

    Kui olen jalakäija ja ületan kuskil kvartalisisesel ristmikul tänavat, kuhu pole sebrat maha märgitud, kipuvad ka autojuhid üle kandade sõitma. See, et ei ole kohustatud teed andma ei tähenda ju, et sa võid juba tänavat ületatava inimese alla ajada.
    Ma jääksin jah süüdi kui midagi juhtub.
    Kas autode vahel käib ka selline reeglite taga nõudmine -- et peateel liikuja paneb gaasi juurde kui ristuvalt tänavalt keegi on peateele ette keeranud?

    ReplyDelete