22.5.09

järeltulevatele põlvedele

täna lõppeb minu sõit rattarikkad laenurattaga. minu tähelepanekud sellest kogemusest järeltulevatele põlvedele on järgmised:

miinused:
- kett tuleb vahest, enamasti väga ebasobivates olukordades, maha. peale seda oled rattal liikuv inimmürsk mille peatab esimene sinust suurem takistus või hõõrdumine (loe: piisavalt pikk pidurdusmaa).
- sadul minu 82 kilo juures oma kohal ei püsinud. st. see vajas pidevat kohendamist, kuna kippus sõites allapoole vajuma.
- see on ratta eripära, aga maantee- või maastikurattaga harjunud inimene tunneb selle asjandusega linnas liigeldes esimesed 3 päeva sulaselget hirmu. sest juhitavus, manööverdusvõime ja kiirendus-pidurdusmaa on kõik allapoole igasugust arvestust. mina tundsin siirast rõõmu oma ratta peale tagasi kolides.
- sama maa läbimine võttis minul mtb vs. cruiser oma +20 minutit cruiseri kahjuks. põhiline vahe tuleb sellest, et ei kannata äärekividest sellise hooga üle sõita ja lõppkiirusest. juba 21 käigulise mtb-ga on sul ülekannete valik ka oluliselt laiem ja sestap edasiviiv jõud optimaalsem.
- antud mudel on raske! kohe väga raske! kui sul on vaja ratast pidevalt tõsta, trepist üles venitada vms, siis vali mõni kergem mudel.
- linnarattal võiks 28" rattad olla. wtf seal ka nii laiad kummid on? et raskem sõita oleks?
- puhas asfaldi ratas. juba kergem metsarada ei ole selle ratta jaoks. soovitan parem kohe üldse mitte proovidagi. nii jäi minul teist poolt ülemiste järve, mis on kõige otsem tee tööle-koju, cruiseriga sõitmata.
- igapäevane trass oleks tark planeerida nii, et sellele ei jääks suuri tõuse. sossi mägi on mägirattaga köki-möki, selle saaniga andis sealt üles pressida. samas alla on mõnus sõita, raske ratas jookseb kaugele. ainult hirm oli naha vahel ses mõttes, et kui seal kett maha peaks tulema, siis on vsl (väga sitt lugu).


plussid:
- korv on väga praktiline! asjad saab kiiresti kätte ja seda on mugav kasutada. kuigi olgu öeldud, et igast asju sinna panna ei maksa. sõites põrutab ja raputab parasjagu!
- sadul kannatab vabalt igapäevast kasutamist. kitsa sportsadula selga ronides oleks olnud väga vaevaline kohe 3 nädalat jutti iga päev sõita. seda isegi spets riideid kasutades, teksadest rääkimata.
- iseasend on selline lüpsja oma. heas mõttes, sest sirge seljaga näeb liikluses paremini ja ei väsi nii ära. samas vastutuul on 3x hullem kui kägaras maanteeratta peal.
- ratas on suht odav, seda julgeks igale poole jätta. see sobiks reaalselt ka igapäevaseks kasutamiseks ja asjade ajamiseks.
- sellel on porilauad, mida ühelgi endast lugupidaval rattal ei ole:) sestap ei sarnane sõitja ka vihmase ilmaga vöötoravale.

foto: amsterdam, mai 2008

3 comments:

  1. Eks see maastikuratas vs linnaratas olegi maitse ja muu küsimus. Ise ütlen, et linnaratas:
    on linnaliikluses ohutum, sest püstiasendis mugavam tagasi vaadata ja kaardus lenks stabiilsem, kui ühe käega hoida ja teisega suunda näidata + tuled jms linnarattal tavaliselt küljes;
    äärekivid on probleemiks peamiselt siis kui sõita kõnniteel (aga muidugi ka Tallinn "imelistel" rattateedel);
    raske velo on Tallinna aukudes vahel paremgi, sest stabiilsem kui kerge, mis hakkab hüppama.
    Ketijamad muidugi loll viga, HW XPRS peab kvaliteeti parandama või andma paremad juhised sissesõitmiseks, aga see pole linnaratta küsimus.
    Aga eks metsas ole MTB muidugi etem ja kiirelt tuhisemiseks siis juba maanteratas. Sams pooled inimesed ei õpi iialgi 21-28 käiku mõsitlikult kasutama ja sõidavad tihtilugu ikka 2-3ga.
    Kena rattasuve!

    ReplyDelete
  2. Käikudest

    Näiteks mina kasutan oma 21-käigulisel hübriidil ainult 4 käiku. Võibolal kui tuleks ette järsem tõus, siis veel paari, aga pole ette tulnud või olen siis lihtsalt ratast käekõrval mäkke ajanud.

    ReplyDelete
  3. Väga hea analüüs:) Abiks - ma just mõtlen linnaratta soetamisele, olles varem linnakaga sõitnud ainult väljaspool Eestit. Hetkel tundub - sinu tagasiside põhjal ka - et olgu siis pealegi mägiratas kohmakam ja jäägu esteetiliselt alla, ta on ikkagi kiirem ja kergem. Kõik linnarattad, mida ma poes tõstnud olen, on sellised, et trepist üles teisele korrusele neid iga päev ei tassiks.

    Oskasid sa teha migit kokkuvõtet Tallinnas rattaga liiklemisest oma marsruudi läbitavuse põhjal? St kus oli hea liigelda, kus ei, jne?

    ReplyDelete